Norge på tvers: de første dagene

Fredag 6. juli la Christian på snart tre år, mamma Emilie og hunden Kenai ut på tur. De skulle gå Norge på tvers – en rute som er ca. 120 km. lang. Vi er mektig imponert over stå-på-viljen og positiviteten de har vist, og syns det har vært kjempegøy å følge de på eventyret.

Sent mandag valgte Emilie å avslutte turen på grunn av Christian som hadde veldig hjemlengsel, se mer her.

DAG 1: En god start
Christian, Emilie og Kenai begynte å gå fra Stjørdal sentrum ca. kl 16 fredag ettermiddag. De gikk frem til klokken var omlag 19.30, og hadde da lagt bak seg 5 seige km.

«Da har vi krøpet ned i soveposen, etter å inntatt turens første måltid. Nå er vi alle tre gode og mette, og klare for en god natts søvn. Til tross for mye stigning var det ingen sure miner, og Christian jogget og lo seg oppover bakkene. Knotten er helt ekstrem her så vi måtte søke dekning i teltet til tross for flere typer myggmiddel. Mens jeg sitter her å skriver sovnet Christian og Kenai, så nå skal vi lade opp til en ny dag. Turen er endelig i gang, og vi kunne ikke hatt det bedre.» skriver Emilie.

Christian og Kenai sovnet raskt etter å ha gått en tung etappe første dag.

DAG 2: Vannmangel
Den største utfordringen på dag 2. var vann, og Emilie forteller at det var svært tørt og flere kilometer mellom hver drikkekilde. Til slutt måtte de koke opp myrvann slik at de skulle få nok drikke til turen.

«Vi tok oss en 2 timers nap i hengekøya ved 12-tida, og har ellers gått jevnt og trutt siden kl 9 i morges. Det går sakte men sikkert fremover. Vi har totalt gått ca. 10 km. siden vi startet i går, både i hard stigning og over myr. Det er tungt og vått, men humøret er fortsatt på topp. På veien møtte vi også en flokk nysgjerrige sauer, veldig gøy for Kenai, men Christian var litt skeptisk.»

Tipp topp, tommel opp! Det er i alle fall ikke noe å si på humøret til denne tøffe lille gutten. Her er teltet på plass andre kvelden.

DAG 3: Den lengste etappen
Christian, Emilie og Kenai har gått i over ni (!) timer i strekk. At en liten gutt, som ikke har fylt tre år enda, klarer dette, er uten tvil imponerende. Emilie forteller at det har vært mye myr og tungt å gå.

«Det går ikke fort med så små bein, men vi holder jevnt tempo, og vi fikk gått nesten en mil i dag i svært ulendt terreng. Deler av turen hadde vi en fugl som fulgte oss, den fløy helt inntil oss i nesten en 1,5 km. Nå er vi slitne alle tre, og kjenner det godt både i bein og hode. De to siste timene var spesielt slitsomme, da det var hard stigning og regn. Vi måtte til slutt sette opp teltet, få skiftet om fra turklær til ullundertøy, og hoppe i soveposen. Det tok ikke lang tid før guttene sluknet. Likevel har ikke Christian klaget én gang i dag, og det syns jeg er imponerende. Humøret er ellers på topp, og vi gleder oss til en ny dag!»

Nugattipause og utforsking i naturen.

Dag 4. Ingen skam å snu
Den fjerde dagen ble en vanskelig dag med mye hjemlengsel for Christian, og Emilie valgte til slutt å avslutte turen. De kom til turistforeningens hytte «Kvitfjellhytta», og hadde da lagt bak seg nesten tre mil på fire dager.

Se alle høydepunktene fra turen på Instagram.
Vi setter stor pris på alle hyggelige tilbakemeldinger som har kommet underveis.

Les også:

Norge på tvers
Pakkeliste til langturen
Hvordan kle seg til langtur