Hver flaske gjør en forskjell

Vi befinner oss allerede godt inne i april, og ser allerede tegn på at naturen så smått begynner å våkne til liv. Temperaturen stiger, dagene blir lysere, og hvitveisen våkner til live. Våren symboliserer gjerne en ny begynnelse, men når snøen smelter kommer gamle synder frem.

For våren er også høysesongen for rydding av søppel, og en årlig påminnelse på hvor mye plast og avfall som omgir oss. Selv om hele 94% av plasten i Norge resirkuleres, er det dessverre mange tonn som havner i naturen og havet. En plastpose kan ta 10-20 år å bryte ned, isopor opp til 1000 år og en plastflaske har nærmest uendelig levetid. Men plast kan komme til nytte.

10094650021_6

Visste du for eksempel at en resirkulert fleecejakke blir laget av rundt 40 gjenvinnede plastflasker?

For hver flaske man panter utgjør man en forskjell. Vi i Stormberg jobber stadig med å utvikle nye produkter av gjenvunnet materiale. I nettbutikken har vi blant annet fleecejakker, t-skjorter, tights og drikkeflaske laget av resirkulerte materialer.

Alle våre nye resirkulerte plagg har dette merket.

Du finner våre resirkulerte og fornybare produkter her

Steinar – Stormberger

steinarblogg

Varm sjokoladedrikk på tur

Selv om våren er i anmarsj, er det fortsatt kjølige drag i skyggen. Og hva gir bedre energi og varme enn en kopp med varm sjokoladedrikk? I hele april får alle som bestiller varer i nettbutikken med seg en pose TORO Rett i koppen sjokoladedrikk i esken eller posen fra oss.

Til helgen vil vi også gi våre følgere mulighet til å vinne en tursekk fylt med TORO Rett i koppen og sjokoladedrikk og et komplett turantrekk fra Stormberg. Følg med på vår Facebook-side, så finner du flere detaljer fra torsdag ettermiddag.

IMG_7207 (2)

Varm sjokoladedrikk varmer både hender og kropp,

God tur – og husk å ha med noe som frister både små og store!

Petter – Stormberger

SBI2016: Vi vil videre

Denne uka kom Stormberg for tredje gang på topp i Skandinavias største forbrukerundersøkelse om bærekraft. Det er svært hyggelig, men forplikter oss også til å jobbe hardere med å videreutvikle oss – og finne nye og smarte måter som gir klima- og miljøgevinst.

Sustainable Brand Index rangerer 750 nordiske merkevarer, og har 30000 respondenter. I år var det Coop i Danmark, Valio i Finland, Apoteket i Sverige og Stormberg i Norge som kom på førsteplass. I Norge så topp 10-listen slik ut:

1. Stormberg
  8. Bama
  9. Vinmonopolet
  10. Fjordkraft
Brevandring på Bøverbreen. En av breene hvor man kan se klimaendringene med egne øyne.

Dette er merkevarer med sterke profiler på samfunnsansvar, og spesielt miljø- og klimaarbeid. Vi har vært klimanøytrale siden 2008, hatt panteordning fra året før og jobbet aktivt med redusere miljøutslipp. Men vi vet vi kan forbedre oss, og nå vil jobbe spesielt å få enda flere resirkulerte plagg, finne nye membraner som som ikke har miljøpåvirkning og stille enda strengere krav til våre produsenter når det gjelder etisk handel.

Hvordan kan vi få flere virksomheter til å ta større samfunnansvar – og hvilke tiltak bør settes inn for at dette løftes øverst på agendaen i styrerommene?

Petter – Stormberg

Ny outlet ved Stavanger

Onsdag kveld åpnet Stormbergs butikk nr. 52 på Norwegian Outlet Stavanger, nærmere bestemt på Ålgård. Åpningsfesten varer ut hele uka med konserter, konkurranser og barnas dag, og i samme periode har alle butikkene på senteret har ekstra lave priser.

Butikksjef Cecilie Torheim er strålende fornøyd med åpningen.

- Dette har gått over all forventning. Vi har jobbet dag og natt for å komme i mål til åpningen, så det varmer en sliten kropp å se at så mange velger å ta turen hit for å oppleve noe helt nytt og ta del i de vannvittige tilbudene vi har nå.

Det er travelt i butikkene denne åpningshelgen

Det er travelt hos Stormberg Outlet Ålgård denne åpningshelgen

Senteret ligger rett ved Kongeparken, og har under en halvtimes kjøretid fra Stavanger og er blitt en attraksjon i seg selv. Nå ser Cecilie Torheim fram til å motta Kunder fra hele Vestlandet og Sørlandet.

- Dette er kjempegøy, og jeg tror dette er viktig for hele regionen. Et godt tips er jo å kombinere turen hit med et besøk til Kongeparken eller en deilig byferie i Stavanger.

Dette er noen av de som møter deg i Stormbergs nye butikk

Denne uka har Norwegian Outlet Stavanger åpent til kl 22 på torsdag, 20 på fredag og 18 på lørdag. Her finner du alle åpningstilbudene våre.

Petter – Stormberger

Petter N Toldnæs 2

Det mest bærekraftige varemerket for tredje år på rad

Nordmenn har kåret Stormberg til Norges mest bærekraftige varemerke for tredje året på rad i undersøkelsen Sustainable Brand Index 2016. Det er en stor ære å få utmerkelsen, og det er gøy å se at arbeidet blir lagt merke til.

For oss i Stormberg er ikke bærekraft en strategi. Det er fundamentet for hele virksomheten vår. Vi lever av å lage tøy som folk kan bruke utendørs – enten det er på skogstur, treningstur eller en bytur. Vi må derfor gjøre det vi kan for å ta vare på de omgivelsene vi ferdes i. Vi har hatt panteordning på vårt brukte sports- og turtøy siden 2007, og alle våre produkter har vært klimanøytrale siden 2008.

85b26d5b-2fba-4a57-920e-274b1808a7fd-large

Totalt har 30000 forbrukere deltatt i undersøkelsen i Norden og vurdert totalt 750 merkevarer.

Undersøkelsen Sustainable Brand Index™ har for fjerde gang kåret Norges mest bærekraftige varemerker. Respondentene er et representativt utvalg på 5000 forbrukere som har vurdert hvordan Norges 180 største varemerker presterer innen miljøansvar og sosialt ansvar. Dette er Skandinavias største forbrukerundersøkelse for bærekraft.

Flere og flere Kunder ønsker å ta bærekraftige valg. Men de må få sjansen til å ta de beste valgene ved å få enklere tilgang til informasjon rundt klima- og miljøbelastning – og alt som har med etisk handel å gjøre. Det er virksomhetene som må ta ansvaret og det er myndighetene og forbrukerne som kan stille krav.

Vi ønsker å takke norske forbrukere som har stemt oss frem, og vi kan forsikre dere om at vi ønsker å være i teten også neste år. Takk til våre Kunder som driver oss fremover – og takk til Sustainable Brand Index som er med på å gjøre hele det nordiske næringslivet bedre – og mer fremtidsrettet.

Du kan lese rapporten i sin helhet her: Sustainable Brand Index 2016

Steinar – Stormberger

blogg_SJO

Rondane på langs, på ski og til fots

Jeg er veldig glad i å gå på ski som treningsform og tur med ungene, men har ikke spesielt mye erfaring med fjellskigåing. Mine alpine ski ferdigheter er også på et amatørmessig nivå, i følge mine mere erfarne turkamerater. Riktignok har jeg de siste årene karret meg gjennom Skarveheimen, over Hardangervidda fra Finse til Haukeliseter og en fantastisk tur over Folgefonna. Sistnevnte tur ble tatt 1. mai-helgen for et par år siden og kan sterkt anbefales. Du går fra vår – til vinter- til vår igjen på et par dager i fantastiske omgivelser.

Så når meteorologene varslet «Betongføre i Fjellheimen» i forkant av årets fjellskitur med mine faste turkamerater var jeg ikke helt sikker på hva dette innebar, men det skulle jeg fort finne ut av.

Ikke det beste føret for en skitur

Årets tur startet med nattoget til Dovrefjell og Hjerkinn stasjon. Halv fem la vi avgårde til fots mot vårt startpunkt for vår tur gjennom Rondane, Hagesæter. Vi stusset over manglende brøytekanter der vi gikk langs E6 i tussmørket, men tenkte at det kommer nok mere snø litt lengre opp i lia. Vel en time senere var vi fremme og klare for å få skia på bena, men det skulle vise seg at vi måtte gå ytterligere 5 km på bena med skia på ryggen, på godt å vel 1200 meters høyde møtte vi nok snø til å spenne de på bena. Da hadde vi gått på bena som om vi var i fjellet midt på sommeren og ikke i midten av mars. Og, nå kom neste aha opplevelse, dette omtalte betongføre. Den lille snøen som lå der var glasert og knallhard, akkurat som betong. Så, på med feller og kurs videre mot Grimsdalshytta. På denne første distansen så vi konturene av hvordan årets skitur ville bli med mye trasking på mose og på og av med ski over de verste partiene med stein, for så å subbe seg over de feltene der det var noe snø å gå på. Uansett, vi var på tur og fast bestemt på å nyte naturen og fortsette mot målet, Lillehammer ca 20 mil lengre sør.

Etter en lunsjpause i solveggen på Grimsdalshytta la vi i vei videre mot Havedalsseter, her fikk vi i alle fall deler av turen på noe mere normalt føre, men siste delen ned til hytta var utfordrende på det knallharde føret. Etter 12 timer på tur var det godt å få et måltid og en dusj og varm seng.

Ut på tur, aldri sur

Neste dag begynte til fots og vinterruten videre til Dørålseter, det ble en dag med mye bare partier og når vi ankom hytta på ettermiddagen valgte vi å stoppe selv om planen var å gå videre til Rondvassbu. Pga føret, eller manglende føre, så hadde vi nok brukt et par timer mere enn normalt og vi ønsket ikke å bli innhentet av mørket under slike føreforhold.

Oppholdet på Dørålssetra med 4. generasjons driver ble svært hyggelig og verten la all sin sjel i å  gi oss et hyggelig opphold, og da får man jo lyst å dra tilbake dit. Veldig fint her for barnefamilier også med bilvei helt inn fra rundt påsketider.( Du kjører inn fra Folldal området)

Endelig på med skiene, 1200 meter over havet

Neste morgen var det avgårde mot Rondvassbu. Føret var som beskrevet , knallhardt, og det ble å gå med feller helt til vi kom til Rondvannet. Med sterk vind i ryggen var det å ta et par stavtak så bidro naturkreftene til en veldig gøy opplevelse, det var som å ha el-Ski under beina! Vi stod i noen glaserte spor og vinden bokstavelig talt førte oss frem til hytta omtrent for egen maskin. Etter nydelige vafler på hytta satte vi ny kurs for Mysusæter for på rekke transport ned til Otta og ettermiddagstoget sørover. Underveis på turen så kom vi frem til at vi ikke ønsket å traske rundt på et slikt føre. Nå skal det sies at fra Rondvassbu og sørover var det betraktelig bedre føre(fremdeles hardt) og mye mere snø enn distansen vi hadde lagt bak oss. Føret, kombinert med sykdom hos denne skribenten, så valgte vi å avslutte turen vår her, ca halveis til målet. Det er jo slik det på Fjellskitur, en må løpende vurdere føre, vær og form. Løypene ligger der og vi har allerede avtalt å reise tilbake til Mysusæter for å gå den siste distansen ned til Lillehammer ved en senere anledning, og da på langrennski da det er fine oppkjørte løyper det meste av denne distansen.

Jeg er en stor fan av norsk natur og har reist mye rundt omkring i landet vårt for å gå på tur. Det er så mye å ta av og det er så ufattelig mange muligheter for flotte opplevelser i ren natur, storslåtte omgivelser og hvor du er nødt å bruke hodet kreativt og være skjerpet mht navigering, veivalg osv.

I løpet av årene har jeg også lært meg å ikke ha for store ambisjoner. Man må ikke nødvendigvis gå på den høyeste toppen eller den lengste distansen for å ha en fint tur, det er vel nesten litt det motsatte. Du kan velge mellom det enklere, men frie livet med telt på ryggen, eller du kan ta inn på betjente hytter og nyte kortreist mat av topp kvalitet, bade i fjellbekker og ligge i lynga å slappe av uten at det piper i mobilen eller at du må inn på sosiale medier da det ikke er dekning alikavel.

Hvor går din tur i påsken? Har du noen gode turforslag så del dem gjerne her, det er alltid inspirerende å høre om andre tur opplevelser og erfaringer.

Ønsker alle en riktig god tur og nyt påskens muligheter til å komme deg ut på en tur, stor eller liten.

Leif – Stormberger

Leif

Stormbergs påsketips

For de aller fleste er påsken synonymt med å ha fri, og å kunne gjøre det man vil. Dessuten er påsken tiden hvor det for mange er nærmest tradisjon å legge ut på tur. Til fots eller på ski, i urbane strøk eller i fjell, Stormberg gir deg de beste tipsene for hvordan du kan få en fantastisk påsketur.

Kle deg godt
Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær, er det noe som heter. Selv om solen står høyt på denne tiden av året, kan det fortsatt være svært kaldt, og da er det viktig med gode klær. Trelagsprinsippet på undertøy, mellomtøy og yttertøy, er en god huskeregel for de aller fleste turer, og spesielt i den kjøligere delen av året.

Vettisbergi 16766,Fond 6823,6834

Gode klær og godt utstyr gjør turen bedre.

Beskytt huden og øynene
Når solen står høyt og snøen reflekterer lyset, er det viktig å beskytte hud og øyne. Solkrem på områder hvor huden er eksponert er gull verdt når solen steker og du skal være ute lenge. Smør deg gjerne flere ganger i løpet av turen. Et par solbriller på nesa er også viktig, for å beskytte øynene mot snøblindhet, og på lang sikt dårligere syn. I tillegg ser man skikkelig stilig ut, og det er aldri negativt.

Proviant
Litt ekstra god mat på tur gjør påsketuren mye bedre, og kan også være nyttig for å lokke uvillige barn og unge med på tur. Slagere som kvikklunsj og påskeappelsin er nesten obligatorisk i sekken. Men i stedet for tørre brødskiver som hovedmåltid, hva med å koke pølser og ha dem med på termos? Eller lage pannekakerøre, og steke pannekaker på stormkjøkken? Kun fantasien setter grenser for hva man kan lage på tur, og både små og store kan med ett bli mye mer ivrig når man har en slik gulrot å se frem til.

Vær varsom
I enhver situasjon kan man møte på uforutsette situasjoner, også på tur. Derfor er det viktig å ta visse forhåndsregler. Sjekk værmeldingen før du går ut, og legg opp turen etter dette. Om du er i fjellet, er det også lurt å sjekke skredvarselet. Velg trygge turveier, og ha alltid med deg nødvendig utstyr for å kunne hjelpe deg selv og andre dersom ulykken skulle være ute. Turistforeningens fjellvettregler kan være nyttige å sette seg inn i. Og husk: det er ingen skam i å snu.

Hjemmekos
Ingenting er som følelsen av å komme hjem til hus eller hytte etter en skikkelig flott påsketur. Varmende sol i husveggen, krimbøker og et velfylt påskeegg er stikkord for hvordan gjøre hjemmekosen like hyggelig som turkosen. Dersom man er flere, kan man også prøve seg på noen morsomme spill. Yatzy, kinasjakk og Alias er familievennlige slagere, som er moro for både store og små.

Vi i Stormberg ønsker deg en fortryllende påske.

Marthe  - Stormberger

Gjesteblogg: Verdens mest meningsfulle solbriller!

Stormberg lanserer i disse dager en kolleksjon med solbriller som ikke bare beskytter synet ditt  – de gir også synet tilbake til et annet menneske.  Det finnes i dag 32 millioner mennesker som er unødvendig blinde.  Mange av disse har mistet synet på grunn av grå stær. I fattige land får mange grå stær i ung alder, og blir blinde av det.  En viktig årsak til at de utvikler denne sykdommen er nettopp at de ikke beskytter synet sitt i sterkt sollys.  Når man rammes av grå stær, kan som regel en enkel operasjon, som er unnagjort på få minutter, gi synet tilbake til den som har blitt blind.

Stormberg har inngått et samarbeid med Norges Blindeforbund og har lovet å gi synet tilbake til minst 6500 mennesker de neste tre årene. Hver gang noen kjøper en solbrille fra Stormberg, så gir de penger til en øyeoperasjon til en som har mistet synet i Nepal. Prosjektet kalles iCare.

10105990001_dame

Skiple solbriller er nå tilgjengelig hos Stormberg

Solbrillene fra Stormberg er ikke bare lekre å se på – de er lette og har svært god passform. De beskytter godt fra siden, noe som er viktig spesielt viktig for å beskytte synet mot solen.

Blindeforbundet pleier spøkefullt å si at vi vil ikke ha flere medlemmer enn nødvendig!  Vi jobber derfor aktivt for å oppfordre folk til å passe på sitt eget og barnas syn for å unngå unødige øyelidelser som grå stær og netthinneskader.

Skal du på fjellet, på sjøen, gå en tur i byen, eller simpelthen bare sitte hjemme på din egen terrasse i solen, så er vår oppfordring klar: bruk solbriller!  Og om du i tillegg velger å bruke solbriller fra Stormberg, så gjør du en god gjerning for både deg selv og et annet menneske!

Du kan lese mer om iCare-prosjektet her.

Gjesteblogger Mia Jacobsen – informasjonssjef Norges Blindeforbund

Mitt første møte med Stormbergs klær til Latvia

Telefonen ringer og klokka er 06:15. Jeg titter over på telefonen og ser at det er sjefen som ringer. Ingen jobb i dag fordi det er snø og kaldt. Den er grei sier jeg og tenker for meg selv at det passet utmerket siden jeg skal være med og ta imot varer fra Stormberg som skal til Latvia. Jeg snur meg og sovner som en stein.  Timene går og telefonen ringer igjen. Det er Svein-Arne Hansen, leder for Latvia-komiteen i Halden Røde Kors, som jeg bare noen måneder tidligere ble en del av. «Lastebilen har kommet alt», sier han lettere fortvilet.

Jeg titter på klokka og den viser 11:15. Det var avtalt oppmøte for innbæring kl 15:30 så jeg skjønner at det ikke er mange som har muligheten såpass tidlig på grunn av jobb. «Jeg kommer oppover med en gang» sier jeg og legger på. Slenger meg ut av senga og tar på meg fillene og hiver meg i bilen. Ringer en kollega på jobben og hører om han kunne hjelpe med og bære, ingen problem! Temperaturmåleren viser -12C og jeg tenker for meg selv at dette kan bli en kald dag.  Jeg kjører inn til min kollega og han står ferdig påkledd klar for timer med bæring. Jeg sier til han at det er ca 30 paller med diverse varer fra Stormberg som venter på oss og at jeg ikke vet om det er noen andre som kan hjelpe med å bære før kl 15:30 når det var avtalt. «Er da ikke noe nytt for oss og bære en hel arbeidsdag», sier han og ler.

Vi kjører inn på området til lagret og ser lastebilen ikke hadde kjørt enda. Vi parkerer og hopper ut av bilen og går mot inngangen for info om hvor vi skal plassere eskene. Vi kommer rundt bilen og ser dette:

Lossing 1

Da gikk det opp for oss begge hvordan 30 paller med klær ser ut som. Alle pallene var stablet mye høyere en oss men heldigvis så er vekta på dette ikke så mye i forhold til det vi var vante med gjennom jobben. Time etter time, pall etter pall. Det var hardt og tungt, men jeg mimrer om når jeg var med og fylte lastebilen som ble sendt til Latvia i desember. Jeg kan forestille meg hvordan det er å være den som åpner opp dørene bak og motta den mengden av div. klær som skal ut til de som nesten ikke har noe. Med dette i tankene så løfter jeg på.  Temperaturmåleren viser -10C og jeg står i bare superundertøy overdelen med en t-trøye over. Jeg klarer fint og holde varmen med all løftingen og tanken på at dette som blir gjort hjelper de som treger det. Meg og min kollega løper inn og ut med esker stabler det inne før vi tar en pause med og få de vi har stablet inne ned trappene til de som stabler i underetasjen. Sånn var hele prosessen. Inn og ut, inn og ut. Så få de ned til etasjen under, opp ned og ned. Men vi smiler og er i godt mot. Etter rundt to og en halv time har vi klart og få unna ca 22 paller. Vi er fornøyde og tar en kaffekopp.

Lossing 2

Klokken treffer halv fire og vi er nesten ferdig. Flere ankommer og tempoet øker med et samholdt og vilje som man ikke finner mange andre steder. Når klokken treffen 16:15 så er alt inne og de siste eskene blir båret på plass og vi føler oss fornøyd med dagens insats.

Alle er glade og noen av oss er slitne. Totalt ble det båret inn 33 paller, og dette er bare en av to forsendelser! Jeg gleder meg til neste og jeg gleder meg enda mer til å stable og sende en ny lastebil til Latvia.

Håper dette samarbeidet varer i mange år fremover.

Kim-Heino Svendsen – Halden Røde Kors
Kim-Heino Svendsen

Kon Tiki 2: Seiling, sol og Stormberg

Etter tre dager i drift vestover seiler endelig flåten Tupac igjen. Vår destinasjon er Sør-Amerika, nærmere bestemt Valparaiso i Chile. Jeg var der i oktober i fjor for å få støtte til ekspedisjonen, hvor jeg blant annet møtte den chilenske marineflåten. De overvåker ferden vår, og står klar til søk og redningsaksjon om det skulle bli nødvendig.

I Chile deltok jeg også på en havkonferanse sammen med tusenvis av andre, hvor jeg møtte mange som var bekymret for mikroplast og andre trusler mot havet – både nå og i framtiden. Klesprodusenten Stormberg , som er en av våre sponsorer, har tatt denne problematikken på alvor. På bildene kan du se de blå jakkene fra Stormberg som er valgt av Kon-Tiki2s mannskap, og den er laget av resirkulert materiale.

3februar12-1

Mannskapet i arbeid

Flåten henter elektrisitet ved hjelp av solcellepaneler

Ombord høster vi energi fra det naturlige miljøet med solcellepaneler som vår energikilde. Vi kjører fullskala oseanografisk forskning på to flåter, som dekker 6000 nautiske mil over fem måneder. Hver dag samler vi prøver fra havet som Norsk institutt for vannforskning (NIVA) senere vil analysere for mikroplast.